بازدید: 654 بازدید

هفت ابزار کیفیت اساسی وجود دارد که می تواند به سازمان برای حل مشکل و بهبود فرآیند کمک کند. اولین استادی که هفت ابزار اساسی را پیشنهاد کرد، دکتر کائورو ایشیکاوا در سال 1968 بود و برای اولین بار هفت ابزار اصلی کنترل کیفیت ارائه شد.

این هفت ابزار اساسی کنترل کیفیت که توسط دکتر ایشیکاوا معرفی شده اند عبارتند از:

1) برگه های چک (Check Sheet)

2) نمودارها (تحلیل روند) (Trend Analysis)

3) هیستوگرام (Histogram)

4) نمودارهای پارتو (Pareto Analysis)

5) نمودارهای علت و معلولی (Fish Bone Diagram)

6) نمودارهای پراکندگی (Scatter Diagram)

7) فلوچارت (Flowchart)

شکل زیر روابط بین این هفت ابزار و استفاده از آنها برای شناسایی و تجزیه و تحلیل بهبود کیفیت را نشان می دهد

برگه را بررسی کنید

برگه های چک فرم های ساده ای با فرمت های خاص هستند که می توانند به کاربر کمک کنند تا داده ها را در یک شرکت به طور سیستماتیک ثبت کند. داده ها در برگه چک “جمع آوری و جدول بندی” می شوند تا فراوانی رویدادهای خاص در طول دوره جمع آوری داده ها ثبت شود. آنها یک “رویکرد منسجم، موثر و اقتصادی” را آماده می کنند که می تواند در حسابرسی تضمین کیفیت برای بازنگری و دنبال کردن مراحل در یک فرآیند خاص به کار رود. همچنین، آنها به کاربر کمک می کنند تا داده ها را برای استفاده بعدی ترتیب دهد. از مزایای اصلی چک‌برگ‌ها این است که کاربرد و درک بسیار آسانی دارند و می‌توانند تصویر روشنی از وضعیت و وضعیت سازمان ایجاد کنند. آنها ابزار کارآمد و قدرتمندی برای شناسایی مشکلات مکرر هستند، اما آنها توانایی موثری برای تجزیه و تحلیل مشکل کیفیت در محل کار ندارند. برگه های چچ در چندین نوع هستند، سه نوع اصلی مانند برگه های بررسی محل نقص ، برگه های چک شمارش و برگه های چک نقص علت .

هیستوگرام

هیستوگرام ابزار بسیار مفیدی برای توصیف حس توزیع فراوانی مقادیر مشاهده شده یک متغیر است. این یک نوع نمودار میله ای است که داده های ویژگی و متغیر یک محصول یا فرآیند را به تصویر می کشد، همچنین به کاربران کمک می کند تا توزیع داده ها و میزان تغییرات را در یک فرآیند نشان دهند. معیارهای مختلف گرایش مرکزی (میانگین، حالت و میانگین) را نشان می دهد. باید به درستی طراحی شود تا کسانی که در فرآیند عملیات کار می کنند بتوانند به راحتی از آنها استفاده کرده و درک کنند. همچنین، یک هیستوگرام را می توان برای بررسی و شناسایی توزیع زیربنایی متغیر مورد بررسی استفاده کرد.

تحلیل پارتو

یک اقتصاددان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو، که در قرن نوزدهم با درآمد و سایر توزیع‌های نابرابر کار می‌کرد، معرفی شد، او متوجه شد که 80 درصد ثروت تنها در اختیار 20 درصد از جمعیت است. بعداً، اصل پارتو توسط جوران در سال 1950 توسعه یافت. نمودار پارتو نوع خاصی از هیستوگرام است که به راحتی می تواند برای یافتن و اولویت بندی مشکلات کیفیت، شرایط یا علل آنها در سازمان اعمال شود . از طرف دیگر، این یک نوع نمودار میله ای است که اهمیت نسبی متغیرها را نشان می دهد که به ترتیب نزولی از سمت چپ به راست نمودار اولویت بندی شده اند. هدف نمودار پارتو این است که انواع مختلف «عدم انطباق» را از ارقام داده، داده‌های تعمیر و نگهداری، داده‌های تعمیر، نرخ‌های ضایعات قطعات یا سایر منابع کشف کند.

نمودار استخوان ماهی

کائورو ایشیکاوا توسط بسیاری از محققان به عنوان بنیانگذار و اولین مروج نمودار “فیش استخوان” (یا نمودار علت و معلولی) برای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای و مفهوم حلقه های کنترل کیفیت (QC) در نظر گرفته می شود. نمودار علت و معلولی توسط دکتر کائورو ایشیکاوا در سال 1943 ایجاد شد. همچنین دو نام دیگر دارد که نمودار ایشیکاوا و استخوان ماهی است زیرا شکل نمودار شبیه اسکلت ماهی است تا مشکلات کیفیت را بر اساس درجه اهمیت آنها شناسایی کند. نمودار علت و معلول یک ابزار حل مسئله است که به بررسی و تجزیه و تحلیل سیستماتیک تمام علل بالقوه یا واقعی که منجر به یک اثر واحد می شود، می باشد. از سوی دیگر، ابزار کارآمدی است که مدیریت سازمان را برای کشف علل احتمالی یک مشکل مجهز می کند. این نمودار می‌تواند تلاش‌های حل مسئله را از طریق «جمع‌آوری و سازمان‌دهی علل احتمالی، دستیابی به یک درک مشترک از مشکل، آشکار کردن شکاف‌ها در دانش موجود، رتبه‌بندی محتمل‌ترین علل و مطالعه هر علت» ارائه کند. دسته بندی کلی نمودار علت و معلول معمولاً شش عنصر (علل) مانند محیط، مواد، ماشین، اندازه گیری، انسان و روش است که در شکل 5 نشان داده شده است.

نمودار پراکندگی

نمودار پراکندگی ابزاری قدرتمند برای ترسیم توزیع اطلاعات در دو بعد است که به شناسایی و تجزیه و تحلیل یک الگوی روابط بین دو متغیر کیفیت و انطباق (به عنوان یک متغیر مستقل و یک متغیر وابسته) و درک اینکه آیا رابطه ای بین آن ها وجود دارد یا خیر کمک می کند. آنها، پس چه نوع رابطه ای است (ضعیف یا قوی و مثبت یا منفی). شکل نمودار پراکندگی اغلب درجه و جهت رابطه بین دو متغیر را نشان می دهد و همبستگی ممکن است دلایل یک مشکل را آشکار کند. نمودارهای پراکندگی در مدلسازی رگرسیون بسیار مفید هستند. نمودار پراکندگی می تواند نشان دهد که کدام یک از این همبستگی های زیر بین دو متغیر وجود دارد: الف) همبستگی مثبت. ب) همبستگی منفی، و ج) بدون همبستگی

فلوچارت

فلوچارت یک تصویر نموداری را ارائه می دهد که مجموعه ای از نمادها را برای توصیف توالی مراحل موجود در یک عملیات یا فرآیند نشان می دهد. از سوی دیگر، فلوچارت تصویری شامل ورودی‌ها، فعالیت‌ها، نقاط تصمیم‌گیری و خروجی‌ها را برای استفاده و درک آسان در مورد هدف کلی از طریق فرآیند تجسم می‌کند. این نمودار به عنوان یک ابزار حل مسئله می تواند به طور روشمند برای شناسایی و تجزیه و تحلیل مناطق یا نقاط فرآیندی که ممکن است با «مستند کردن» و توضیح دادن مشکلات بالقوه داشته باشند، به کار رود.

 

مطالعه بیشتر